Muziekscholen (1969 – 2002)
Van de elektrische gitaar naar de klassieke gitaar
Mijn ex-schoonvader Adriaan Schutter, altist in het Koninklijk Concertgebouworkest, adviseerde mij naar het conservatorium te gaan. Ik had mezelf wat noten leren lezen en nam (klassiek) gitaarles bij Gerard Gest die verbonden was aan het Sweelink conservatorium. Ook Jan Akkerman had toen les bij hem. Ik kreeg theorieles van Hennie Schouten, hoofdleraar aan het Amsterdams conservatorium en auteur van veel boeken op het gebied van muziektheorie.
Gitaarleraar naast conservatoriumstudie
Na anderhalf jaar vertelde een kennis van mijn ex-schoonvader, zij gaf pianoles aan de muziekschool in Assen, dat de gitaarleraar van die muziekschool een andere baan kreeg. Ik met de trein naar Assen, waar ik in gesprek kwam met de directeur Hans Keuning. Hij vond het een pré dat ik naast klassiek- ook ‘modern’ gitaar speelde. Ik kon na de zomervakantie beginnen mits ik aan een conservatoriumstudie begon. Tevens adviseerde hij me een afspraak te maken met de heer De Geele van de Hoogeveense Muziekschool. Daar werkte namelijk dezelfde leraar dus die plaats kwam ook vrij. Ook daar werd ik aangenomen. Ik trouwde met Yolanda Schutter (zie deel 3 Blues Group Five) en we verhuisden vanuit Amsterdam naar Hoogeveen.
Hoogeveense muziekschool
Ik kwam in een heel andere wereld terecht, het was 1970. Met mijn lange haren, in het paars gestoken en dampende pijp die tussen snor en baard uitstak was ik een bezienswaardigheid. Als Amsterdammer kwam je zonder moeite eigenwijs over dus paste ik me aan. Door mijn verhuizing ging ik aan het Muzieklyceum (later conservatorium) bij Pieter van der Staak studeren. Ondertussen werd ik ook gevraagd om aan de muziekschool in Meppel te gaan lesgeven. De combinatie klassieke- en moderne gitaarlessen sloeg dus inderdaad aan. Later kreeg ik in Hoogeveen zoveel leerlingen dat ik de muziekscholen in Meppel en Assen kon verlaten. Naast gitaarlessen gaf ik ook combolessen waarin leerlingen leerden spelen in een band. Ze konden dan kiezen tussen een jazz- of soul/popcombo. Hiermee trad ik regelmatig op: in De Box (Podium), Cheers (de Lijst), de Tamboer, Mary Rose etc. Een van de combo’s was de meidengroep Double V. Een ander combo met o.a. zangeres Kim Pendjol werd de finale van Kunstbende in Vredenburg gehaald. Vanuit de combo’s werd er een bigband geformeerd onder leiding van Martin Oosterwijk. Na een aantal jaren van de vut regeling gebruikt te hebben gemaakt ging ik in 2009 met pensioen.
Ik kan terugkijken op een fijne periode en ben trots op een aantal leerlingen die muziek als beroep hebben gekozen of daar intensief mee zijn bezig gegaan.
Verschillende zijn doorgedrongen op de Nederlandse podia.
Zie:
https://www.edwennink.nl/muziek/muziek-muziekschool/muziek-oud-leerlingen